Kegel øvelser

Kegel øvelser

Kegel øvelser er øvelser for å styrke bekkenet gulvet. Gjør du disse øvelsene regelmessig kan det  hjelpe for urininkontinens under og etter graviditet, fødsel, alder eller andre faktorer som kan legge press på bekkenbunnen. Kegels kan også øke tilfredshet ved samleie

 

Hvordan du gjør Kegels

Fordi musklene i bekkenbunnen ofte ikke blir brukt, er det viktig å lære hvordan det føles å bruke disse musklene. En enkel måte å lære hvordan det føles å trekke de riktige musklene er å stoppe strømmen av urin, mens  du tømmer blæren. Alternativt, sette inn en finger inn i skjeden din og klem rundt den. Her er det lettere å bruke et jade egg. Hver av disse bevegelsene vil demonstrere følelsen av stramme musklene i bekkenbunnen. Hvis du fremdeles er usikker, kan du få hjelp til dette på en timeavtale. I tillegg, kan jade egg som er satt inn i skjeden hjelpe kvinner som er usikker på hvordan du gjør Kegel øvelser riktig.

 

Hvor ofte du gjør Kegels

For å styrke musklene i bekkenbunnen, er det nødvendig å gjøre Kegel øvelser regelmessig. Klem musklene i bekkenbunnen og telle til tre, deretter slappe av og telle til tre. Gjenta denne sekvensen 10 ganger minst tre ganger daglig. Når bekkene er blitt sterkere, klem gjenta gjerne og tell til 10.  Øke mengden reps per dag. Jo mer Kegels gjort, jo sterkere er bekkenbunnen blir, forvente å se resultater etter to til tre måneder.

 

Fordeler Fra Kegel øvelser

Kvinner som er gravide, vil ha stor nytte av å gjøre Kegel øvelser.  Ikke bare vil de få en sterk bekkenbunn de vil også eliminere noen av smerte og urin lekkerasjer senere i svangerskapet som er forårsaket av fosteret trykke nedover, men det kan også hjelpe i fødselen prosessen. Etter fødsel, vil musklene i bekkenbunnen være svake. Å gjøre Kegels etter fødsel kan gjøre disse musklene sterke igjen. Kvinner som regelmessig gjør Kegel øvelser opplever større seksuell tilfredsstillelse fordi de kan bruke musklene i bekkenbunnen å presse rundt partnerens penis noe som er de fleste menn opplever som ekstrem nytelse og de kommer mer tett med partner under samleie. Orgasme intensitet kan også øke på grunn av økt blodstrøm til disse musklene.  Mens de fleste Kegel øvelser er gjort av kvinner, kan menn også dra nytte av Kegel øvelser. Som med kvinner, kan en mann finne musklene i bekkenbunnen ved å prøve å stoppe urinstrømmen, eller ved å stikke en finger inn i hans anus og klemme. Menn som jevnlig utfører disse øvelsene kan oppleve sterkere ereksjon og har større ejaculation kontroll, noe som er svært nyttig for menn som lider av for tidlig utløsning.